Kendte Bands

Shu-bi-dua
ShuBiDua ”Det er ikke let at være Gasolin’, når Shi-bi-dua indtager Danmark, imens man forsøger at indtage USA”. Således udtrykker Dan Turèll det i teksten For meget, mand (1977), og tydeligere kunne det ikke siges. I de sene 1970’ere kæmpede de to bands om publikums gunst herhjemme, og umiddelbart vandt Shu-bi-dua, for Gasolin’ fik ikke hul igennem til det forjættede land og vendte slukøret tilbage og gik i opløsning i efteråret 1978. Shu-bi-dua derimod erobrede det brede danske publikum og blev alle tiders uforudsigelige succes.
Uforudsigelige fordi gruppen faktisk blev dannet som lidt af en parentes. Men sådan er det med mange populære ting her i livet. Penicillinet blev eksempelvis opfundet ved en fejltagelse! Men dengang i 1973, hvor Michael Bundesen og Michael Hardinger spillede seriøs rock i gruppen Passport, gik de og havde sjov med at ”undersætte” gamle amerikanske rock’n’roll-sange og i det hele taget hygge sig med 1950’ernes musik. I ren og skær kærlighed til genren skrev de sangen Fed rock, som de fik udsendt på en single, der i den grad bragede igennem lydmuren, så det meste af nationen kom på fornavn med Shu-bi-dua.
Derefter blev Passport begravet og Shu-bi-dua opgraderet fra hobbyrummet til fuldtidsbeskæftigelse, for der var bred opbakning til disse skøre kugler, som var dukket op så pludseligt og tog førergreb på det danske sprog. Med sangtitler som Kylling med softice, Brutale løg og Generatorbouillon, alene fra debut-lp’en Shu-bi-dua (1974), var der ikke dømt business-as-usual i dansk rock, og der gik da også kun et par plader, før Shu-bi-dua havde fået udvidet fanklubben til også at omhandle hr. og fru Hakkebøf. Med andre ord var Familien Danmark stået på vognen, og Shu-bi-dua 3 (1976), Shu-bi-dua 4 (1977) og 78´eren (1978) med hits som Hvalborg, Vuffeli-Vov, McArine og Den røde tråd kanoniserede nærmest Shu-bi-dua som nationens orkester.
De næste ti år udgav gruppen typisk et album hvert andet år, og selv om Shu-bi-dua ikke længere var nyskabende på den danske scene, var gruppen fortsat en velsmurt og driftsikker maskine, som kunne tilfredsstille publikum og indimellem levere en sang til den store danske sangskat som Midsommervisen på Shu-bi-dua 7 (1980). Efter en relativ stille periode i de sene 1980’ere vendte Shu-bi-dua stærkt tilbage i 1992 med Shu-bi-dua 13 (1992), som bl.a. indeholdt det store hit, Sexchikane. Året efter udgav de et julealbum med reggaesange, Shu-bi-40 (1993), og i 1998 kunne gruppen fejre 25-års jubilæum med den tredobbelte cd-boks, Shu-bi-læum 73-98 (1998), som solgte i mere end 150.000 eksemplarer.
Sølvbryllupsfesten sled dog ikke hårdere på musikerne, end at de fortsatte ufortrødent ind i det nye årtusinde, og i 2005 udkom deres bud på en række fortolkninger af H.C. Andersens eventyr på cd’en Shi-bi-dua 18 (2005). Forinden havde gruppen udgivet Shu-bi-dua 200 (2003), en handy lille boks med ti cd’er og ”200 sange til 200 kroner”. Det var et tilbud, der ville noget, og Shu-bi-duas aktier gik på ny i vejret og cementerede gruppens status. Ikke blot som en af de mest populære, men også som den med det største samlede pladesalg i Danmark overhovedet.
Shu-bi-dua har igennem årene været yngleplads for mange musikalske fugle, og bortset fra sin orlovsperiode har sangeren Michael Bundesen været med fra starten og altid tegnet bandet. I dag er han flankeret af Ole Kibsgaard (guitar), Kim Daugaard (bas), Jacob Christoffersen (keyboards) og Peter Andersen (trommer).
I den tidligere nævnte Dan Turèll-tekst hedder det videre: ”Det er ikke let at være Shu-bi-dua og have indtaget Danmark og vide, at USA venter”. Hans ræsonnement er logisk nok, for hvilket populært dansk band igennem tiderne har ikke haft udenlandske ambitioner? Men ikke Shu-bi-dua, som fra første færd har valgt at se sig selv som et dansk band, som spillede sine danske sange for et dansk publikum. Gruppen vidste, at dens musik og udtryk var – og er – så dansk, at der skulle lidt af et mirakel til, hvis et ikke-dansktalende land skulle tage bandet til sig og forstå og måske ligefrem værdsætte gruppens univers.
Men Shu-bi-dua har faktisk givet et utal af koncerter uden for landets grænser, og det skyldes netop danskheden i deres udtryk. Alle danskere – ung som gammel – har et forhold til gruppen, og beder man en udstationeret dansker udfærdige en liste over tre danske ting, som han eller hun savner, vil listen typisk indeholde leverpostej og/eller remoulade, Piratos og Shu-bi-dua. Muligvis i en anden rækkefølge.
Der ligger den så i dag. Fire årtier og 18 regulære albums inde i karrieren er det svært at sige noget om Shu-bi-dua, som ikke allerede er sagt. Gruppen har været her og der og alle vegne, spillet i by og på land og i det hele taget været omkring sig. Men én ting er sikkert: Lige meget hvem de er og lige meget hvor de er, leverer de varen: Shu-bi er stadig de eneste, der dur.
Shubidua bliver dannet i 1973 af den nuværende forsanger Michael Bundesen og den tidligere guitarist Michael Hardinger. Shu-bi-dua får deres gennembrud med den danske undersættelse af Elvis Presley"s sang "Jailhouse Rock", der bliver til Fed Rock. Både Shubidua 1 og 2 består af undersættelser. Derefter begynder Shubidua at lave deres egne sange med ordspil og humor i højsædet og skriver bl.a. "Hvalborg".
Efter udgivelsen af Shubidua 10 forlader Michael Bundesen gruppen for at finde ny inspiration og prøve en solo karriere, og Michael Hardinger tager over som frontfigur.
Bundesens vender dog tilbage i 1987. I 1988 udgives dobbelt albumet "32 hits" som får shu-bi-dua tilbage på hitlisterne.
I 90"erne kom Shu-bi-dua 13 med hittet "Sexchikane" som for alvor får dem tilbage på hitlisterne.
I 2003 fejrede gruppen deres 30 års "shubilæum".
Shubiduas historie:
70'erne
Shubidua bliver dannet i 1973 af den nuværende forsanger Michael Bundesen og den tidligere guitarist Michael Hardinger, der mødtes under tekstskrivningen til et satirisk radioprogram. Rent faktisk hed den allerførste udgave af Shubidua Passport (der oprindeligt bestod af Michael Hardinger, Paul Meyendorf, Bosse Hall Christensen og Niels Grønbech, men fik tilføjet Michael Bundesen og Jens Tage Nielsen (Tågis)), og begyndelsen til successen kommer med den danske undersættelse af Elvis Presley's sang 'Jailhouse Rock', der bliver til Fed Rock. Gruppen startede med undersættelser af engelske sange. Shubidua 1 og 2 ligner meget hinanden, men eftersom flere danske bands i starten af 70'erne begynder med undersættelser, går Shubidua over til at prøve at lave deres egne sange. Det får de succes med, da de skriver 'Hvalborg', og gruppen bliver mere og mere populær.
Efter de 3 første albums samt en opsamlings LP efter 1 og 2 oplever Shubidua deres hidtil største succes med Shubidua 4, der bliver udgivet i 1977 (har solgt mere end 400.000 eksemplarer indtil nu). Gruppen har nu skiftet Paul Meyendorf ud med Claus Asmussen og rejser landet tyndt for at spille for deres fans. Alting bliver større og vildere - shows, koncerter, udstyr OG publikum. Hvert år udgiver Shubidua et nyt album, og fra Shubidua 5 tager Kim Daugaard pladsen som bassist i stedet for Niels Grønbech. Gruppens popularitet bygger på deres vidunderlige leg med ord og deres fængende melodier. De hylder både landet og dronningen i deres sange 'Danmark' og 'Sorgenfri'.
I løbet af de kommende år spiller Shubidua for 1000'er af mennesker, men på trods af deres store succes kalder gruppens medlemmer sig stadig amatører og siger, at så snart folk ikke gider købe deres plader mere, stopper de med at spille. Derfor har alle arbejde eller uddannelse samtidig med deres arbejde med Shubidua. Alt dette sker i slutningen af 70'erne.
80'erne
I 1980 begynder gruppen at lave mere seriøse tekster, og hver sang tager længere tid at gøre færdig. Det tager næsten 1 år at få afsluttet 'Minus til Plus', og internt i bandet ulmer uvenskab og splid. Rent faktisk splittes gruppen, men heldigvis kun for nogle få måneder. Det tager tid at komme tilbage på rette vej, og uenighed om musikken medlemmerne imellem får to af de oprindelige medlemmer til at forlade gruppen. I stedet træder Willy Pedersen og Kasper Winding til, og specielt Winding hjælper med til at give Shubidua æren tilbage. Winding er nemlig allerede en anerkendt trommeslager.
Efter udgivelsen af Shubidua 10 forlader Michael Bundesen gruppen for at finde ny inspiration og prøve en ny karriere som stationsforstander på den københavnske TV-kanal, Kanal 2, og Michael Hardinger tager over som frontfigur. Kasper Winding forsvinder også ud og bliver erstattet af Paul Callaby. Hverken Shubidua 11 eller koncerterne opnår dog samme succes som de foregående år.
Bundesens karakteristiske dybe stemme mangler, og i 1987 er han tilbage i gruppen. I mens har Willy Pedersen forladt bandet, men da Shubidua starter indspilningerne af Shubidua 12, har de fundet 2 nye medlemmer; Jørgen Thorup og Søren Jacobsen. Men intet er det samme længere.
De fleste tror, at nu er det slut med Shubidua, men i slutningen af 80'erne - og efter at have sagt farvel til Søren og Paul og goddag til Peter Andersen - bringer en ny pladeselskabsdirektør inspirationen tilbage til Shubberne. Han samler alle de største hits og udgiver dobbelt albumet '32 hits' i 1988. Dette bringer Shubidua tilbage på hitlisterne - specielt da dette er første mulighed for at høre Shubidua på CD i stedet for LP. Ca. et år senere bliver en gammel drøm til virkelighed, da gruppen får mulighed for at lave en film. 'Den røde tråd' bliver født, og Shubiduas medlemmer skriver selv manuskriptet. Selvom kritikerne ikke just elsker filmen, bliver den faktisk set af en del og elsket af ikke så få. Efterhånden er 'Den røde tråd' blevet en kultfilm, og videoudgaverne er samlerobjekter, der er meget svære at få fat på. I følge Shubidua selv er det dog totalt umuligt at se en større sammenhæng i filmen, medmindre en af dem sidder ved siden af og forklarer, hvad der egentlig foregår.
90'erne
Nå, men uanset om Shubidua har succes eller ej, er gruppen tilbage i 1990, hvor alle de gamle LP'er bliver genudgivet på CD. På dette tidspunkt mener Shubidua selv, at det er på tide at komme i studiet og indspille noget nyt, men pladselskabet vælger at trække endnu mere på de gamle hits og udgiver i stedet et 3-dobbelt opsamlingsalbum, hvor sangene er valgt af fans'ene. Albummet vil dog aldrig sælge mere end 100.000, mener Shubberne selv, men de taber et væddemål og må spille gratis for medarbejderne til pladeselskabets julefrokost, da salget omkring jul nærmer sig 175.000 eksemplarer. De får også come back som live-band, da de spiller for ca. 50.000 mennesker på Bellevue Strand.
Shubidua 13 er næste skridt, men bandet har problemer med at bestemme, om én bestemt sang nu også skal med på albummet. Teksten er svær, og den er måske lige på kanten af at være for grov. Alligevel ender 'Sexchikane' på 13'eren, og sangen bliver et stort hit, der er med til at trække det samlede salgstal op på omkring 300.000. Energien er tilbage, og medlemmerne af gruppen har hver deres rolle at spille. Shubidua 14-16 og 'Live og Glade Dage' er alle velforberedte, og bandet rider på en sand bølge af succes.
I 1997 oplever bandet atter engang interne stridigheder om den musikalske linie, hvilket resulterer i, at Michael Hardinger forlader gruppen. Da Ole Kibsgaard i stedet træder ind, siger Shubidua goddag til sit 15. medlem. I 1998 fejrede Shubidua 25 års jubilæum, og gruppen begyndte det nye årtusinde med at udgive deres 17. album.
00'erne
Kort efter udgivelsen af 17'eren - omkring årsskiftet 2001 - siger gruppens keyboardspiller gennem 15 år, Jørgen Thorup, farvel til gruppen for at søge nye udfordringer og udgive musik som solist. Han erstattes af Jacob Christoffersen, der således bliver gruppens 16. medlem. De turnerer landet tyndt og udgiver en kombineret opsamlings- og jule CD i december samme år.
Det efterfølgende år spiller gruppen atter live rundt omkring i Danmark og viser blandt andet et eksempel på "boyband-mentaliteten" ved at lave et dance-medley som ekstranummer. I december udgiver gruppen en ny nodesamling tekster og noder til næsten alle deres hidtidige udgivelser. Derefter er vi fremme i 2003, hvor gruppen fejrer deres 30 års "shubilæum".
To år senere udsender Shubidua deres 18. album stærkt inspireret af H.C. Andersens eventyr. Teksterne og musikken er hovedsageligt lavet af Michael Bundesen i samarbejde med Rasmus Schwenger og den tidligere Shub, Michael Hardinger, der for en kort bemærkning er inde omkring gruppen igen. Hardinger deltager også som gæstemusiker på de forskellige numre.
I efteråret 2005 fejres Claus Asmussen i forbindelse med Tivoli-koncerten i september. Claus har nu været medlem af Shubidua i 30 år i træk - et jubilæum som ingen før ham har kunnet præstere. Ca. 2 måneder senere består Shubidua for en sjælden gangs skyld kun af 5 musikere - Claus Asmussen er ikke længere medlem af gruppen, der ikke umiddelbart vælger at finde en erstatning for Claus.


ROCAZINO
Musikalske pletskud. Frontfiguren Ulla Colds meget specielle stemme ramte sammen med eksmanden, Jesper Winge Leisners enkle og iørefaldende kompositioner plet i tidsånden. ROCAZINO bragede igennem med deres første single: "Elsk mig i nat" - der blev årets mest spillede hitsingle i 1981. Derefter fulgte 9 år med udgivelser, der alle indbragte bandet platin for mere end 100.000 solgte eksemplarer af hver release. Størst af dem alle blev nok sangen "Ridder Lykke", som blev komponeret specielt til Wikke og Rasmussens TV program Tonys Toupé Show. 
En publikumsucces. De fleste anmeldere hadede det hitproducerende orkester, med deres hårdt programmerede synthesizere og tromme-maskiner. Publikum derimod elskede dem. Bandets sound var skarp, moderne og frem for alt lige i plet af tidsånden. Ulla Colds nærmest Sade klingende stemme havde en personlighed, der ikke hentede sin styrke og appel i ekvilibristisk sangteknik, men i en sårbar og ligefrem autenticitet, som tog publikum med storm – og fyldte spillesteder og haller landet rundt når bandet turnerede.
Én for Alle. Komponisten Jesper Winge Leisner, der siden dengang nok er blevet mest kendt for sine kompositioner til populære danske film som "Den Eneste Ene", "Okay", "Elsker dig for evigt", "Brødre" og "Hjælp jeg er en fisk" sendte konstant bandet ind på toppen af hitlisterne med sine originale sange. Ved EM i 1988 bad landsholdets Morten Olsen ROCAZINO om at levere en slagsang der kunne hjælpe EM holdet frem til slutspillet. Desværre røg landsholdet ud i første runde, men sangen "En for alle", som var en duet mellem legendariske Frank Arnesen og Ulla Cold er den dag i dag fast inventar når de rød-hvide skal opmuntres til kamp.
Dansk-engelske nyskabende tekster. Ét af kendetegnene ved flere af ROCAZINOs store hits var at de som de første introducerede en sammenblanding af dansk og engelsk i deres tekster. Noget som også aktuelt praktiseres af andre danske bands - bedst demonstreret og videreudviklet af seneste års danske megasucces Nephew.
Hvorfor tilbage? Man kan spørge sig selv hvorfor bandet nu så mange år efter finder instrumenterne frem for at begive sig ud på turné igen. Fra Jesper Winge Leisner får man svaret:
"Det er jo ligesom når man får en chance til at spille lidt bold med sine gamle klubkammerater igen efter mange år. Det sidder stadigvæk i benene. Så hvorfor ikke lige spille et par kampe. Det har været skønt at øve sammen igen og finde ud af at vi spiller bedre end nogensinde – og at Ulla stadigvæk synger som en drøm".

OneTwo
Det er nu over 20 år siden, at OneTwo dukkede op og nærmest redefinerede lyden af dansk pop- og rockmusik med deres første album. OneTwo solgte godt fra day one, og Cæcilie Norby og Nina Forsberg blev med ét de nye stemmer i dansk musik.
LP’en var spækket med hits, og sange som Billy Boy, Midt I En Drøm, Hvornår? og Smukke Anna brændte sig fast i befolkningen, som i den grad tog det unge band til sig. Med stor inspiration fra den amerikanske westcoast-rock var Søren Bentzens musik medrivende og melodisk, men med til OneTwo’s store succes hørte også gruppens koncerter: Scenen var i den grad deres hjemmebane, for det lå musikerne så meget på sinde, at hver eneste koncert skulle være en fest. Det var et sprog, som var til at forstå for publikum, som troligt vendte tilbage, hver gang One Two var i nabolaget.
Cæcilie, Nina og Søren kunne sælge billetter som få, men de havde også et af den tids bedste bands bag sig, og efter tre turneer i Danmark havde OneTwo solgt i langt over 100.000 eksemplarer af deres debut-LP. Danmark havde dermed fået en værdig arvtager til Sneakers, som indtil da havde været landets populæreste liveband i en årrække.
Lige inden 1980’erne blev til 1990’erne, udkom One Two’s anden LP, Hvide Løgne, som med hits som bl.a. Den Bedste Tid, Jeg Ka’ Gi’ Hva’ Du Vil Ha’ og titelsangen blev en endnu større succes end debuten. Med omkring 140.000 solgte eksemplarer cementerede albummet OneTwo’s status som periodens populæreste danske poprockband.
I 1993 prøvede musikerne kræfter med det engelske sprog på gruppens tredje album, Getting Better, og selv om det danske publikum foretrak at høre gruppen på modersmålet, fik One Two hits med sange som Last Day, The Wind Whispers You og titelsangen, og albummet fandt vej til mere end 40.000 danske hjem.
Nu er der endelig mulighed for at genopleve det bedste af det bedste fra sen-1980´ernes største danske bands.
Der er derfor noget til nostalgikere, for musikken lever stadig den dag i dag, hvor den kan få sparket selv den kedeligste fest i gang.
Michael Carøe
Michael Carøe Band
Den danske entertainer, sanger, komiker, tv-vært, Michael Carøe, fik sit gennembrud i komiker-trioen Plat og på Kanal 2's Morgenflimmer.
Michael Carøe er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole og har siden beskæftiget sig med forskellige grene inden for underholdningsbranchen. Bl.a. er Michael Carøe en populær crooner, men gør det også stadig som komiker.
Har på tv optrådt i bl.a. Morgenflimmer, Eleva2ren og i tv-serien Klovn (hvor han spiller sig selv).
Michael Carøe er kendt som stor fan af F.C. København, og har i den anledning indspillet flere af klubbens slagsange sammen med gruppen Det Fede Net.
Michael Carøe kan bookes i forskellige konstellationer, som sanger med band, som konferencier eller i en kombination hvor han både fungerer som toastmaster og optræder med band. 

Anette Heick
Annette Heick, (født 12. november 1971), er en dansk tv-vært, journalist og sangerinde. Hun er barn af de to kendte entertainere Keld og Hilda Heick og er således vokset op med showbizz.
Annette Heick startede sin karriere som journalist i 1987 på BT og fortsatte på Se og Hør frem til. I 2001-02 var hun desuden skribent på Ekstra Bladet. Som sanger hittede hun i 1988 med ”Du skælder mig hele tiden ud” sammen med Tommy Seebach. I oktober 2005 udsendte Annette sit debut-album, "Right Time" på eget selskab.
Som tv-vært har hun arbejdet på både DR og TV2 samt TvDanmark, hvor hun på sidstnævnte fik sit TV gennembrud i 2002 med den japanske figur Ushi Heiku. Annette har også en god tegnefilmskarriere, hun lægger bl.a. stemme til Andersine And, Douglas i Lloyd i Rummet og Prinsesse Atta i Pixarfilmen Græsrødderne.
Som konferencier er Annette Heick et sproggeni. Hun taler flydende engelsk, tysk, fransk, italiensk og svensk.


VocaLoca
Efter at Basim sendte VocaLoca ud af Xfactor har VocaLoca sunget til firmafester, konfirmationer, bryllupper og andre eksklusive arrangementer. VocaLoca består af de fem unge studerende: Charlotte Lauridsen, sopran, Katrine Martinsen Gottschalck, alt, Erik Kolind, tenor, Magnus Glindvad Rasch, tenor, Jan Ulrich Lauridsen, bas. VocaLoca er et perfekt valg til firmafesten, som et supplement til underholdningen.
Sweethearts
Sweethearts er et kanon godt partyband med Pernille Højmark som frontfigur. Sweethearts får salen helt op på kogepunktet. Et super duper live partyband, der giver publikum en uforglemmelig aften. Sweethearts enorme succes skyldes uden tvivl at publikum elsker at høre de populære hits igen og igen samt at Sweethearts ligesom forstørrer den stemning, som er på originalindspilningerne og de lader det klart skinne igennem, at de selv elsker at gå på scenen, hvor de gennemfører et forrygende sceneshow og spiller hit på hit på hit på hit. Ingen tvivl om at dansegulvet bliver indtaget når Sweet hearts går på scenen og starter festen med en omgang nypolerede hits, som alle kan synge med på. Sweethearts er et partyband i kanon god form og de forstår at holde en fest. Perfekt live band til firmafesten.

 

Kunstner
Navn/Firma*
E-mail*
Telefon*
Hvor fandt du os? 
Beskrivelse
Kontakt mig på
Telefon       E-mail