Kom med bag DJ-pulten: “Det er ligesom et skakspil”
Du har helt sikkert lagt mærke til dem før. Omme bag pulten står hjernen bag aftenens fest, som udvælger hver enkelt sang, genre og rækkefølgen på dem med nøje overvejelser. Et forkert træk kan koste dyrt. Hør to af Danmarks største DJ’s fortælle om, hvad det egentlig kræver at blive god, og hvordan gamet har ændret sig de seneste årtier.
Af Olivia Rørne
Claus husker det tydeligt. Hver uge ligger den farvestrålende forside med de iøjnefaldende overskrifter og alverdens kendisansigter dér foran ham. Det glinsende ungdomsmagasin er tysk og har titlen “BRAVO” skrevet hen over forsiden med versaler. Det er ikke fordi, han er særlig skarp til tysk, og det interesserer ham faktisk heller ikke, hvad der står i bladet. Men alligevel glæder han sig uge efter uge til, at det kommer. For bladrer han om på magasinets bagerste sider finder han en oversigt over alle hitlisterne. Side op og side ned med de største numre fra hele verden. “Pass the Dutchie”, “Don’t Stop Believin’”, “Eye of the Tiger.” Han sluger siderne, hit for hit.
Det er 1980’erne, så DJ og booker Claus Green kan ikke bare skæve til Spotify’s Dancechart 50-liste, når han skal holde sig opdateret på den nyeste musik. Han går i stedet på jagt i alle de musikblade, han kan komme i nærheden af – også de tyske. For når han har pulten foran sig og et afventende publikum omkring, skal han lave alle de rigtige træk.
“Når man står der, gælder det bare om at levere hver gang,” siger han.
Siden musikmagasinerne lå stablet på Claus’ gulv i start 80’erne, har meget ændret sig i DJ-branchen. Men én ting er stadig det samme, hvis man spørger de erfarne discjockeys: en kvalificeret DJ kan gøre forskellen på en god og en dårlig fest.
En anden tid
Men hvordan er man så en god DJ? Det er der flere komponenter, der er med til at afgøre. Først og fremmest handler det, ligesom for enhver god skakspiller, om erfaringen.
Det er nu mange år siden, 57-årige Claus kastede sin kærlighed over at spinne plader. Det hele startede, da en ældre DJ spillede i den lokale ungdomsklub i Hadsten, og en 13-årig Claus ikke kunne dy sig:
“Man kan jo snakke smag, men jeg synes i hvert fald, han spillede mega ringe. Så jeg spurgte, om jeg ikke måtte spille – bare en time. Efter jeg havde spillet hele aftenen, spurgte lederne, om det var noget, jeg havde lyst til at fortsætte med.”
Et årti senere i en anden ungdomsklub små 30 kilometer syd for Hadsten, starter en lignende historie. Da den nu 47-årige DJ og producer Mikkel Wendelboe begyndte at scratche lidt på noget DJ-udstyr i Åbyhøj, faldt han pladask. Også selvom det ikke var særlig almindeligt i hans omgangskreds at være DJ.
“Det var meget mere specielt dengang. I dag føler jeg jo, at alle er DJ’s, men det er fordi, det krævede lidt mere dengang. For 30 år siden kostede en plade jo 130 kroner,” siger han.
Spotify-generationen
Selvom erfaringen kan få dig langt, er de garvede pladevendere enige om, at det ikke er alt, det kræver. Det fælles grundlag for karrierevejen hos både Mikkel Wendelboe og Claus Green er den store passion for musikken. Fordi deres hjerter har altid banket for den, var de villige til at bruge alle deres surt optjente lommepenge på de nyeste plader – og musikmagasiner.
“Det er meget nemmere at gå i gang i dag; købe noget musik og hente det ned på et USB-stik, ikke? Det krævede lidt mere nørderi dengang, vil jeg tro. Det krævede mere at komme ind i musikken og lære den at kende,” siger Mikkel.
DJ-billedet har ændret sig i dag. Det er blevet et mangfoldigt landskab, hvor stort set alle kan melde sig på banen, forklarer Mikkel. Det synes Claus også er positivt i sig selv, men det kræver stadig et falkeblik for at blive god.
“Der er mange, der lever den drøm der. Men du skal stadig finde balancen mellem at spille de rigtige plader, på de rigtige steder, på de rigtige tidspunkter,” siger Claus.
Skakmat
Og det er ikke en balance, man bare lige finder. Det handler nemlig om en tredje vigtig komponent. Det gælder om at være opmærksom og at aflæse rummet. Man kalder det at spille med øjnene, og det er langt fra alle i faget, som besidder den evne, mener Claus:
“Mange unge tror bare, at man bare skal ud og spille nogle plader, og så stå og kigge ned i pulten. De er pisseligeglade med, om folk danser eller ej, for de får deres penge alligevel. Dem er der rigtig mange af.”
At kunne læse sit publikum ligger helt instinktivt i både Claus og Mikkel. Som DJ’s spiller de ikke bare på deres plader, de spiller med øjnene. Og tænker altid fem træk frem.
“Jeg står hele tiden og læser, hvad skal vi i retning af. Okay, de ældre skal snart hjem, så jeg skal lige nå at spille lidt for dem, og der er en flok unge, som har efterspurgt et klubnummer, hvornår passer det ind,” siger Mikkel.
Man skal hele tiden være på forkant og se frem i tiden – hvad sker der, hvis det her nummer kommer på? Skal jeg hellere gemme 70’er-hittet lidt endnu?
“Folk har et kæmpe behov for at hygge sig og slå sig løs, danse og synge. Det er et urinstinkt, der ligger dybt i os. Derfor er DJ’en vigtig, fordi de kan være forskellen på en god og dårlig fest,” siger Mikkel.
Selvom det i dag er nemt at finde et billigere alternativ eller selv agere DJ med sin hjemmebryggede playliste, så kan den gode DJ altså være den, der fører festen tværs over brættet, lige ind foran kongen for at sige: skakmat.
Book en DJ hos XE
Book en DJ ved Xclusive Entertainment på tlf. +45 7021 7025 eller ved at sende en forespørgsel her på siden. Har du spørgsmål til booking eller pris, skal du være mere end velkommen til at kontakte os. Oplev den fantastiske kunstner før alle andre – vi hjælper dig til en veludført oplevelse.
Forespørg her